SIVO Festival SIVO Festival
SIVO Festival
Datum:
3 t/m 7 augustus 2016

Locatie:
De Goorns 28
7873 AM Odoorn

SIVO Festival
SIVO
Postbus 5
7873 ZG Odoorn
info@sivofestival.nl

SIVO Festival
Nederlands Espa´┐Ża Deutsch English

Traditionele ambachten tijdens het SIVO-festival 2016


Dat het SIVO-festival de laatste jaren meer dan uitsluitend dans is, mag bekend zijn. Het festival richt haar pijlen op meer activiteiten en vermaak. Maar alles heeft te maken met cultuur. Immers, de naam van de organisatie zegt het al: Stichting Internationale Volksculturen Odoorn.

 

Onder die volksculturen zijn ook oude ambachten te scharen. Ambachten die je tegenwoordig nauwelijks meer tegenkomt en die dreigen te verdwijnen, of, kortom met “uitsterven” worden bedreigd.

 


Bij het SIVO-festival wordt een aantal van die beroepen nog eens voor het voetlicht gehaald. Onder de noemer immaterieel erfgoed is er ruim aandacht voor. Iedereen heeft dagelijks met tradities en immaterieel erfgoed te maken. Het gaat om cultuur die je van generatie op generatie doorgeeft.

 

Meestal gebeurt dat onbewust, maar soms zetten mensen zich er daadwerkelijk voor in, hun traditie levend te houden en door te geven. Op het festivalterrein gebeurt dat in ieder geval door een aantal enthousiaste mensen die demonstraties en werkshops geven.

 


Dit jaar is een breed scala aan ambachten vertegenwoordigd op het 32e SIVO-festival: wecken, touwslaan, hindelooper schilderwerk, klompen maken, ijzer smeden, tin gieten, kralen breien en strovlechten.

 


Deze ambachten kunnen op het festival worden getoond, mede dankzij de samenwerking met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. Het centrum ondersteunt deze mensen bij het “borgen” van hun erfgoed en werkt mede aan de bewustwording van het belang van immaterieel erfgoed bij het brede publiek.

 

Verder adviseert het kenniscentrum de Nederlandse overheid en UNESCO. Mede dankzij de steun van dit kenniscentrum kan er op het SIVO-festival gekeken worden naar ambachtslieden die de fijne kneepjes van de oude beroepen onder de knie hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

Informatie over de ambachten op het festivalterrein in Odoorn. 

Papierknippen         

Henk Kapitein             www.papierknipkunst.eu

Papierknipkunst staat vanouds bekend als een typische volkskunst. Sinds 1992 is Henk Kapitein actief bezig als papierknipper, en sinds 2010 met het geven van cursussen en workshops.

Op die manier wil hij de papierkunst nieuw leven inblazen. In Nederland zijn al honderden volwassenen en kinderen die er plezier aan beleven. Velen zijn ook lid van onze Nederlandse Vereniging voor Papierknipkunst. De vereniging is in Mei 2015 gestart met een pilot om via een basisschool te starten met een Juniorknipclub. Na een demonstratie in een gastles is de club van start gegaan met 9 leden, inmiddels is dat aantal uitgegroeid naar bijna 30 en is de groep inmiddels in twee groepen opgesplitst, ook diverse ouders van deze kinderen zijn inmiddels besmet met het “knipvirus”

 


De papierknipkunst is vanuit China naar Europa overgekomen. Bekend is de knipster Johanna Koerten ( 1650-1715)die in de 17e eeuw 2x meer voor een knipwerk voor de Keizer van Oostenrijk betaald kreeg als Rembrandt voor de Nachtwacht. Veel symboliek welke gebruikt wordt in de papierknipkunst is terug te leiden naar de Joodse traditie( afbeeldingen van pauw, Pelikaan, Levensboom, etc)


De papierknipkunst van Henk Kapitein is onder andere geïnspireerd door de vroegere “Jantje de papierknipper “uit Urk( 1850-1938), Hij maakt tevens gebruik van de meest moderne technieken en middelen voor het ontwerpen van nieuwe ontwerpen waardoor de knipwerken uniek zijn binnen de wereld van papierknipkunst

 

 

Staphorster Stipwerk         

Gerard van Oosten            www.staphorsterstipwerk.nl 
Staphorster stipwerk is een speciale, unieke, techniek, die wordt gebruikt om handstoffen en andere materialen te bedrukken en daardoor te versieren. Aanvankelijk gebeurde dit op stoffen die werden gebruikt voor de traditionele klederdracht van Staphorst, later ook op allerlei andere gebruiksvoorwerpen. 


Dit drukken gebeurt met stempels die zijn gemaakt van materiaal dat in huis voorradig is, bijvoorbeeld klosjes hout of kurken, waarop spijkers en spijkertjes, knopspelden en andere stukjes metaal worden bevestigd. De stempels worden in verf gedoopt en zo worden stempels aangebracht op het materiaal. Stempels met verschillende motiefjes worden gecombineerd tot patronen. Elke 'stipper' ontwikkelt zijn / haar eigen patronen. 

 

 

Niet alleen de motieven, maar ook de kleuren van de stippen hebben hun betekenis. De kleurentradities rond de rouw speelden en spelen daarbij een belangrijke rol.  Zo zijn blauw en groen de kleuren van de rouw, en in rouwperiodes wordt geen rood gebruikt. Het stipwerk is sinds het begin van de 20e eeuw een wezenlijk onderdeel van de Staphorster klederdracht en volkscultuur.


Rond 2010 ontstonden er initiatieven om nieuwe, eigentijdse kleding te ontwerpen, geïnspireerd op de stoffen en de patronen van de traditionele dracht. Tijdens de viering van 200 jaar Staphorst in april 2011 trok dit veel aandacht uit het hele land. Op modeshows en in het boek “Staphorst op de Catwalk” (april 2012) waren en zijn veel voorbeelden te zien van deze nieuwe mode, waarin stipwerk (net als in de traditionele dracht) een belangrijke rol speelt.

 

 

Kralenwerk            

Diny Schepers        info@dinyschepers-reurei.com 
Het versieren van je lichaam is waarschijnlijk net zo oud als de mensheid. Het is een manier om iets dat in principe bij iedereen ongeveer hetzelfde is, te individualiseren en te doen opvallen.


In 1800/1900 werden sieraden gemaakt aan aangeregen bloedkoraal met als sluiting een prachtig gouden slot. Kostbare sieraden. Deze sieraden bleven in de familie en gingen en gaan nog steeds over van moeder op dochter. Wie in het bezit is van zo’n snoer kralen heeft een kostbaar bezit.


In de twintigste eeuw kwamen de kleine kraaltjes, rocailles in de handel en werden er cursussen geven op dameskransjes voor het maken van een kralen ketting.
Na de oorlog werden deze kralenwerk kettingen door vrouwen gemaakt in het sanatorium. Vaak hoor ik dan ook als ik ergens demonstreer: “zo’n ketting heeft mijn moeder/oma ook gemaakt toen ze in het sanatorium lag’.

 

 

De technieken die ik gebruik zijn dezelfde als een eeuw geleden; met naald en draad kraaltje voor kraaltje aanrijgen. Het aanbod kralen is wel veel groter als destijds maar het werk blijft het zelfde. Met de workshop wil ik geïnteresseerden kennis laten maken met het kralenwerk: net als vroeger met naald en draad een armband maken.

 

SIVO Festival


SIVO Festival
Weervergelijker